Bughah mengikut istilah ilmu tata negara adalah “perbuatan sekumpulan dan segolongan umat Islam yang memberontak untuk menentang dan menderhaka kepada ulil amri yang dinamakan jarimah siyasah( iaitu suatu kesalahan dalam politik)”.( Qanun Jinayah Syariyyah, hal 129)
Bughah Menurut al-Quran dan Sunnah
Bughah dalam pandangan Islam ada disentuh pada a
yat 9 surah al-Hujurat yang bermaksud; “Dan sekiranya dua kumpulan orang beriman saling berperang maka damaikanlah antara kedua-duanya, jika salah satu kumpulan telah menceroboh ke atas kumpulan yang lain maka perangilah kumpulan yang menceroboh itu sehingga ia kembali kepada Allah (dengan meninggalkan perbuatan menceroboh). yes'> Jika ia telah kembali, maka damaikanlah kedua-duanya dengan adil dan berlaku saksamalah, sesungguhnya Allah suka orang yang melakukan kesaksamaan” Sementara al-Sunnah terdapat beberapa penjelasan terhadap perbuatan Bughah. Antaranya adalah seperti berikut; 1. Daripada Abdullah bin Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud; Sesiapa yang telah menghulurkan tangan dan hatinya (memberi bai`ah atau kesetiaan) kepada seseorang pemimpin, maka hendaklah dia mentaatinya selagi termampu. Sekiranya datang seorang lain yang cuba menentangnya (memerangi pemimpin yang dibai`ah itu) maka pancunglah kepala penentangnya itu”. Riwayat Muslim 2. Daripada Ibn Abbas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya; Sesiapa yang melihat sesuatu perkara yang ia tidak sukai daripada ketuanya maka hendaklah dia bersabar. Sesungguhnya sesiapa yang berpisah daripada jamaah walaupun sejengkal lalu dia mati maka matinya adalah mati jahiliah”. yes'> Riwayat al-Bukhari dan Muslim 3. Daripada `Awf bin Malik al-Asja`i, beliau berkata yang bermaksud: “Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda; Sebaik-baik pemimpin kamu ialah yang kamu kasihi mereka dan mereka kasihi kamu, kamu memdoakan mereka dan mereka mendoakan kamu. Seburuk-buruk pemimpin ialah pemimpin yang kamu benci dan mereka bencikan kamu, kamu melaknat mereka dan mereka melaknat kamu. Kami berkata; Wahai Rasulullah s.a.w., bolehkah kami memerangi mereka? Baginda menjawab; Jangan selagi mereka bersembahyang bersama kamu kecuali orang yang diperintah oleh seorang pemimpin yang melakukan maksiat maka hendaklah dia membenci maksiat yang dilakukannya itu dan janganlah sekali-kali kamu mencabut ketaatan”. (Riwayat Muslim dan Ahmad) 4. Daripada Huzayfah bin al-Yaman r.a. berkata yang bermaksud bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; Akan ada selepasku para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak melakukan sunnahku. Akan ada di kalangan kamu pemimpin yang hatinya seperti hati syaitan dalam jasad manusia. Aku (Huzaifah) bertanya; Bagaimana harus aku lakukan jika aku sempat hidup dalam suasana itu ya Rasulullah. Jawab baginda; Kamu dengar dan taat walaupun dia menyebat kamu dan mengambil harta kamu, hendaklah kamu dengar dan taat. (Riwayat Muslim, al-Baihaqi dan lain-lain) 5. Daripada Ubadah bin al-Somit beliau berkata yang bermaksud; Kami telah membaiah Rasulullah s.a.w. untuk dengar dan taat dalam keadaan kami suka atau benci, kami senang atau susah, mengutamakan pemimpin daripada diri kami dan untuk tidak menentang pemimpin melainkan terdapat kekufuran yang jelas hukumnya dalam agama Allah. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 6. Daripada Abu Zar bahawa Rasulullah s.a.w. berkata yang bermaksud; Wahai Abu Zar, bagaimanakah kamu sekiranya nanti kamu berada di bawah pemimpin yang tamak dan tidak membahagikan harta harta al-fai` ini?. Jawab Abu Zar; Demi Allah yang mengutuskan tuan dengan kebenaran, aku akan pikulkan pedang atas bahuku dan memeranginya sehingga aku bertemu tuan. Baginda pun bersabda; Mahukah jika aku tunjukkan kepadamu yang lebih baik daripada itu? Iaitu engkau bersabar sehingga engkau menemuiku. (Riwayat Imam Ahmad, dalam sanadnya terdapat perawi bernama Khalid bin Wahaban , Ibnu Hibban menthiqahkannya manakala Abu Hatim pula mengatakannya majhul)
Bughah Menurut Pandangan Ulamak
1. Imam Ghazali r.h. dalam kitabnya al-Iqtisad fi al-I`tiqad mengatakan”….persoalan-persoalan ini membangkitkan pertentangan dan sesiapa yang dapat menghindarkan diri daripadanya lebih selamat daripada orang yang mencampuri atau terlibat dalamnya, meskipun pendirian yang diambilnya benar, apatah lagi jika memilih jalan yang salah…” 2. Ibn Abi al-`Iz pula berkata,…”adapun wali al-Amri berkemungkinan ia menyuruh supaya tidak taat kepada Allah S.W.T., ia tidak boleh ditaati melainkan dalam lingkungan taat kepada Allah S.W.T. dan rasul-Nya. Adapun kemestian taat kepada mereka (dalam perkara yang bukan maksiat kepada Allah S.W.T.) walaupun mereka zalim ialah kerana tidak mentaati mereka akan mengakibatkan kerosakan yang berganda-ganda melebihi yang dihasilkan daripada kezaliman mereka. Bahkan sabar terhadap kezaliman mereka mengkifaratkan dosa-dosa, menambahkan pahala. Allah S.W.T tidak menurunkan orang zalim ke atas kita melainkan kerana kerosakan perbuatan kita. Balasan adalah sesuai dengan amalan. Maka kita hendaklah berusaha bersungguh-sungguh beristighfar, bertaubat dan memperbaiki amalan. Firman Allah S.W.T. yang b
“Atau
setiap kali musibah menimpa kamu, sesungguhnya Ia telah menimpa kamu
musibah yang seumpamanya. Kamu bertanya, dari manakah musibah ini.
Katakanlah wahai Muhammad ia datang daripada diri kamu sendiri”.
Ali Imran ayat 165 Dan Allah S.W.T. berfirman yes'> yang bermaksud;
“Dan
demikianlah Kami menempatkan orang zalim sebagai wali kepada orang
zalim sepertinya, sebagai hasil kerja-kerja yang mereka lakukan”.
Al-An`am ayat 129 Apabila
rakyat mahu membebaskan diri daripada kezaliman pemerintah mereka maka
mereka hendaklah meninggalkan kezaliman yang sedang mereka lakukan”.(Syarh al-`Aqidati al-Tohawiyah, juz 2, hal. 542,) 3.
Syeikh Muhammad bin Abdullah bin Sabil berkata, “…kesabaran ke atas
kezaliman imam (pemerintah) selain daripada yang wajib dari segi syarak
adalah lebih ringan mudharatnya daripada bangun menentangnya dan
menggugurkan ketaatan daripada mereka. Ini kerana natijah terhadap
penentangan terhadap mereka membawa kerosakan yang sangat besar.
Kemungkinan bangun menentang mereka akan membawa fitnah yang
berpanjangan dan merebak kemudharatannya yang membawa pertumpahan darah,
mencabuli kehormatan, merampas harta benda dan lain-lain lagi
kemudaratan yang banyak dan musibah yang besar ke atas negara dan
rakyat”.( al-Adillatu al-Syar`iyyah fi Bayani Haqqi al-Raa`iyyah. Riyadh) 4.
Budaya `isyan bukanlah budaya Islam, menurut ahli sunnah wal jamaah
kerana ia adalah daripada sifat-sifat iblis. Jika berlaku kezaliman
daripada pemerintah, apa yang mesti dilakukan ialah menjalankan gerakan
mengislah rakyat supaya memperbaiki kerosakan yang mereka lakukan kerana
kezaliman pemerintah itu adalah diutus oleh Allah S.W.T. sebagai
balasan atas kerja-kerja jahat yang mereka lakukan. Apabila rakyat
berjalan di atas landasan yang benar dan berada dalam keadaan yang
diredhai oleh Allah S.W.T. maka Allah S.W.T. akan menarik balasannya
dengan memilih dan melantik orang yang adil menjadi pemerintah mereka. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud;
“Sesungguhnya
akan berlaku selepas zaman kamu kekecohan dan perkara-perkara yang
tidak menyenangkan kamu. Sahabat-sahabat bertanya, apakah yang patut
kami lakukan? Baginda bersabda, “kamu hendaklah menunaikan hak-hak yang
wajib ke atas kamu melaksanakannya dan memohon kepada Allah hak-hak yang
diperuntukkan kepada kamu.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim
Al-Nawawi
berkata, “hadith ini menggesa supaya mendengar dan taat walaupun orang
yang memerintah itu zalim. Maka berilah hak ketaatan kepadanya dan
jangan menentangnya dan jangan melucutkan jawatannya, bahkan hendaklah
berdoa kepada Allah S.W.T. supaya menarik balik siksaan-Nya, berusaha
menolak kejahatan dan menjalankan usaha islah”. (Syarh al-Nawawi li Sahih al-Muslim, juz 12, hlm. 232) 5.
Sahl bin Abdullah al-Tastari berkata, “ … manusia sentiasa berada dalam
kebaikan selama mana mereka membesarkan pemerintah dan ulama`. Jika
mereka membesarkan kedua-dua institusi ini, Allah akan memperbaiki dunia
dan akhirat mereka dan jika mereka merendahkan kedua-dua institusi ini,
binasalah dunia dan akhirat mereka”. (al-Jami` li Ahkam al-Quran, juz 5
hal. 260)
No comments:
Post a Comment